Editorial

Un grand scientifique
de Saint-Zacharie :
Gaston de Saporta

De la fontaine à la table

Mazaugues, de l'eau
et des hommes


un hold-up à Pont-de-Joux


Les fours à chaux de la Sainte-Baume

un ancien four à cade
mis au jour à Siou-Blanc


Le Plan d'Aups,
cité minière

Internet

Nouvelles brèves
du Pays Sainte-Baume

L'amo de la terro

L'Estello de Vède


Anecdotes du Pays
Sainte-Baume

Question de définition

Un stage chez les Amis
de la Cuisine Provencale

L'Ecomusée
du Pays Sainte-Baume :
un outil pédagogique régional
 
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La Maintenance Auriolaise de la Tradition et de la Culture Provençale permet de conserver et de faire connaître la culture populaire du Terroir par :
• le maintien et la diffusion des Coutumes et des Traditions
• la connaissance et le port du Costume
• l'étude et la pratique de la Langue
• révocation de l'Artisanat
• le développement de l'Expression Artistique : chant, musique, danse, peinture, poésie, littérature, théâtre)
COURS DE PROVENÇAL TOUS NIVEAUX
par Françoise ROMIEU
Renseignements pour toutes les activités de l'association : Chemin de Vède -13390 AURIOL » 04.42.04.40.16
Le patrimoine d'une région réside aussi dans toutes les valeurs que ses habitants possèdent en commun. La langue, les coutumes, l'histoire et les légendes en sont la base.
Renée Savournin, présidente de l'association "Estello de Vède" d'Auriol, a accepté de participer au projet de l'Ecomu-sée du Pays Sainte-Baume et d'y apporter sa connaissance de la langue et de la culture provençales. Elle nous donne ici un avant-goût des légendes qui imprègnent ce terroir.

L'amo de la terro
Coume à despart dôu mounde, à uni vounge cent cinquanto mètre d'aut, aqueste cantoun de nostre relarg que ié dison La Santo Baumo, semblo en rèn lis autris endré de Prouvenço.
Tant proche dôu cèu que parèissié n'agué reçaupu milanto gràci, avié, coume per miracle passa li siècle emé bonur, enjùsqu'à vuei, sènso que la man de l'orne la venguèsse maca.
Mai veici qu'aro l'embelinamen es rout. Aqueste rodo souvage se mudo en "ciéuta-dormidou", e la naturo a cha pau perd si dre soubeiran.

L'orne aloubati rousigo la mountagno, d'elo se fai lou mèstre, conquistaire, sènso respèt de la bèuta, de l'équilibre d'aquelo terro courou-nello nascudo souto la marco dôu méravihous.
Despièi toujour fugue tant fort subre li gent soun grand poudé de pivelage, que ié venguè-ron de longo, à bèlli moulounado!
Mai d'aqueste tèms, la mountagno èro un endré sacra, un sauvadou, un sourgènt de ben-fa; e lis orne la respetavon; em'elo fasien qu'un.
Ansin au fiéu dou tèms, dins uno acourdan-ço perfeto, an basti jour à cha jour, l'Istôri dou Relarg.
Istôri bèn caro per nautre que sian neissu aqui, bord qu'es l'Istôri Nosto e la sabo de nos-te racinage.
Es l'Amo de nosto terro que gardo encaro la marco vivo di causo dôu passât que servo en memôri. Lou libre de l'Istôri es lou libre de la Naturo tout grand dubert davans nous. Basto de saupre regarda, escouta e senti.
Li Roucas, lou Plantun, lis Aubre, l'Aigo, lou Vent, lis Erbo Fero, son li temouin viéu dis grands evenimen que leissèron si piado dins aquéu séjour milenàri.
Souvènti-fès chanja, e - segur ansin subre béu! - an sourti de la simple istôri per intra tout d'uno dins la legèndo. Mai qu se n'en la-gnarié?
En nous disent si vièi secret e si mistèri, li legèndo fan pantaia di proumièri lusour de nosto coumençanço.
Sian li fiéu d'aquèli, qu'à passât tèms, an fa l'Istôri de nosto Terro. Deven apara sa memôri e sauva soun Terraire. Souto la capo fernis-sènto de la sèuvo milenàri, sis oumbro trevon coume glàri amistous a nost'entour, e nous cri-don adjudo pèr eisista encaro, pèr li siècle que vènon, em'aquelo Fourèst, em'quelo Monta-gno, que sabon bèn qu'es amenaçado.
Et si voues trobon au founs de noste cor, un ècô favourable bord que si mor La Terro, nàu-tri tambèn, em'elo, mouriren.
Fau la sauva, aquelo Terro Benesido moun-te lou Tèms a gès de raro, fin que se posque toujour senti, pèr l'efèt d'uno fadarié, que su-bran, lou passât et lou présent se mesclon à l'asard d'uno escourregudo.
L'oumbro sourno di vièi Dieu Pagan, l'èime di Druido e di Preiresso, l'amo di Sant e lou trelus dis Ange, l'image di Roumiéu qu'ana-von a Coumpoustello l'espérit fier di Coumpa-gnoun, li glàri di Bregand, li rebat di vièi Masc, lou souveni di Fado et la glôri di Rèi, nous fan l'acoumpagnado dôu tèms que l'Aigo emé lou Vent, dins lou silenci, nous dison soun istôri.
A l'entour, dins li font, ausèn li plang de Madaleno, que plouro su sis man despièi de li lava... Entendèn dins lou vent emé lou brut di fueio, lou rire d'Esterello que danso sus li cresto, e li souspir de Calendau que regreto sis aubre... Li baus peirous fan souna lou ressoun di crid di carretié davalant di glaciero dins lou galoupa di chivau, e lou rire de chin dou terrible Gaspard de Besse... Li caiau e li coudou-let, en barrulant souto noste trepeja dereviho tambèn lou riset dis Armeto... E subran, eila-moundaut dins li mai auto baumo, restounti un cacalas! : aquéu, inoublidable de l'inferna-lo Cabro d'Or!